Adakah Tuntutan M63 Anifah Aman Hanya Retorik? 

Berkenaan tuntutan perjanjian 1963 yang diketuai oleh Menteri Luar Malaysia, Datuk Anifah Aman.

Telah berlangsung beberapa siri mesyuarat selepas membentuk jawatankuasa perlaksana yang diadakan seperti keterangan dibawah klik link,

Mesyuarat My Sabah 

Beberapa individu yang cukup dikenali telah dilantik sebagai pergerak utama selepas ini mereka dikenali sebagai kumpulan My Sabah bagi menuntut apa yang terkandung di dalam M63 (perjanjian 1963) supaya dikaji semula dan kesinambungan RCI serta tuntunan royalti minyak sebanyak 40%. 

Mereka terdiri Presiden STAR Sabah, Datuk Jeffrey Kitingan dan Presiden SAPP Datuk Yong Teck Lee serta Tuan Ansari Abdullah. Selain sudah tentu pengerusi My Sabah Datuk Anifah Aman. 

Sekali dengar macam seronok, ada sinar baru. Dua kali dengar sebaliknya, penuh retorik, menimbulkan persoalan. 

Sejauh mana tuntutan mereka mampu direalisasikan, walhal admin dikhabarkan. Datuk Anifah Aman tidak pernah membawa usul (gerakan ini) ke pengetahuan Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Aman bagi mendapatkan restu. Sekaligus boleh lah dianggap sebahagian dari langkah awal sebelum akhirnyamendapat kelulusan dari dua pihak, negeri dan Federal.

Atau adakah tuntutan ini hanyalah retorik politik semata-mata bagi mengaburi mata hati masyarakat Sabah sekaligus bertujuan untuk melindungi politik keluarga Aman. Sebab sesuatu yang tidak baik akan menimpa mereka andai BN Sabah lingkup di PRU yang akan datang? 

Terlalu banyak aset yang perlu diselamatkan, terlalu banyak dokumen yang perlu dirahsiakan dan banyak lagi. Andai tidak boleh saja berhadapan dengan tindakan undang-undang. 

Admin ulang adakah gerakan ini telah mendapat restu daripada Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Aman dan adakah dengan itu Datuk Musa Aman sanggup menentang Federal.

Atau ini hanyalah retorik politik keluarga Aman.

Mohon pencerahan?

Selain itu kita mohon jasa baik Datuk Jaujan Sambakong Yb DUN Sulabayan agar bertanya. Sejauh  mana persoalan ini berada dalam pengetahuan ahli ahli Dewan Undangan Negeri Sabah. 

#politikbolos #sabahubah

Leave a comment