Sabahan vs Parti UMNO 


Pada tahun 1962 Lord Cobbold  ada memberi amaran yang cukup jelas. Sekiranya ada tindakan PENGAMBILALIHAN ( Takeover) Borneo (Sabah dan Sarawak) oleh Malaya (Semenanjung) maka Rancangan pembentukan Malaysia itu sendiri akan terbatal. 

Terbukti hari ini apa yang dimaksudkan oleh Lord Cobbold sudah pun terjadi dimana lebih 50% kerusi di Dewan undangan negeri dikuasai oleh UMNO. Perkara ini pada hakikatnya dalam pengetahuan masyarakat Sabah sejak sekian lama, malah ada dikalangan mereka yang berpendapat ia merupakan penjajahan keatas bangsa Sabah melalui demokratik ciptaan UMNO. 

“Dendam” orang Sabah sudah lama terpendam, sudah bernanah pun. Ditambah adanya Datuk Shafie Apdal kini bersama mereka, memangkinkan kesungguhan masyarakat Sabah untuk melepaskan diri dari belenggu penjajahan UMNO. Apa lagi Datuk Joseph Pairin Kitingan dalam diam tidak lagi menyokong BN, Sabah for Sabahan, katanya. 

Orang Sabah kata, ini kalilah. Apa pun yang dijual oleh Melayu UMNO mereka akan layan. Alang alang kata mereka, daripada atuk hingga ke bapa  UMNO hanya memperalatkan kesetiaan  mereka yang untung itu mereka yang baru datang dalam politik UMNO. Ini kerana UMNO adalah parti yang tidak reti di untung. 
Kalau berani berhadapan dengan halangan kata orang Sabah, tahan juga. Ini tidak, asyik asyik laporan Polis walaupun bercanggah dari konteks politik. 

Era ini adalah “perang” di antara orang Sabah melawan parti UMNO yang mereka telah anggap penjajah secara terang. 
Mohon pencerahan? Untuk makluman tidak salah di sisi undang undang kalau satu satu masyarakat itu melawan parti atau organisasi politik. 

#politikbolos #sabahubah

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s