Transaksi 2.6 Bilion Luar Pengetahuan Zety Aziz

Baru baru ini ada kita mendengar polemik dari pro 1MDB, berhubung transaksi dana 2.6 bilion yang kononnya  berada dalam pengetahuan Bank Negara Malaysia (BNM). Bererti dana 2.6 bilion adalah dari urusniaga yang sah, tidak menyalahi peraturan kewangan. Sebab kalau tidak sudah tentulah BNM, Zety Aziz telah bertindak keatas penerima 2.6 bilion yakni PM Najib Razak.

Cerita rekaan diatas telah dipanjangkan oleh CyberTrooper Tiong atas arahan JASA. Hehe, 2 kali 5. Buta buta.

Tapi mari kita baca penjelasan dari seorang rakan maya yang pada pendapat admin cukup berpengalaman dan berkemahiran :-

image

Ada laporan yg mengatakan Puad Zakarshi KP JASA semasa majlis penerangan dgn students di Australia berkata BNM telah memberi kelulusan berkenaan dengan kemasukan wang 2.6 billion ke dalam account Ambank.

Ginilah kalau saya cakap Puad berbohong agak agak betul tak?

Nak percaya Puad ka TS Zeti?

Saya pernah kerja bank dan saya tau TS Zeti tidak berbohong sebab memang kemasukan wang semua urusan bank sahaja. Borang2 pun kat bank saja. Kalau bank syak baru bank lapor BNM.

Sebab tu lah Ambank kena denda 64 juta.. sebab tak lapor banyak hal.

Bacalah kenyataan TS Zeti tahun lepas di bawah.  Dan saya yakin Puad menipu. Atau Puad yg kena tipu? Take your pick.
.
.

Zeti said under the law, individual banks were required to perform their own due diligence and determine whether any transfer of money is suspicious. Those, which it deems are suspicious, will be reported to BNM.

“We are prohibited from infringing into any specific account and it is up to banks to report to us whether they detected any suspicious transactions,” Zeti said when asked whether BNM thought that large transfer of money was suspicious.

When asked whether any banks had filed a report on such a transaction, Zeti said: “We are investigating the compliance of financial institutions to this requirement.” – August 13, 2015

Kredit Yaakob Osman

Leave a comment